STATUT FUNDACJI DOBROCZYNNOŚCI
I
- Fundacja Dobroczynności zwana w dalszej części statutu „FUNDACJĄ” została ustanowiona przez Annę Żurek i s. Annę Hałabis zwanych (zwane) dalej: „FUNDATORAMI” w dniu 07.11.2006 r. aktem notarialnym sporządzonym przez Notariusza Władysława Andrzeja Obrockiego w Kancelarii Notarialnej we Wrocławiu przy ul. Podwale 62, pod numerem Repertorium A nr 4487/2006.
II
- Fundacja ma osobowość prawną i działa na podstawie przepisów prawa polskiego w szczególności ustawy o fundacjach, ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz niniejszego statutu.
- Fundację powołano na czas nieokreślony.
III
- Siedzibą Fundacji jest miasto Wrocław.
IV
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
V
- Fundacja używa znaku graficznego(wg załączonego wzoru), który odróżnia ją od innych tego typu placówek i jest chroniony prawem.
- Fundacja używa pieczęci owalnej z napisem w otoku wskazującym jej nazwę i siedzibę oraz pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
VI
- Fundacja prowadzi księgę Honorowych Donatorów, do której wpisuje się donatorów, którzy w szczególny sposób przyczynili się do rozwoju działalności Fundacji.
CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
VII
- Do podstawowych celów działania Fundacji należy:
- wspieranie i prowadzenie działalności dobroczynnej na rzecz sierot, osób starszych, chorych i pozostających bez pomocy, oraz bezdomnych i bezrobotnych, a także ofiar wojen, kataklizmów i klęsk żywiołowych,
- wspieranie i prowadzenie działalności opiekuńczo – wychowawczej dla dzieci opóźnionych w rozwoju i potrzebujących pomocy,
- wspieranie i prowadzenie działalności rekreacyjno – wychowawczej na rzecz dzieci i młodzieży,
- wspieranie finansowych potrzeb związanych z utrzymywaniem stanu technicznego budynków i urządzeń służących realizacji zadań statutowych Fundacji, a także z ich modernizacją i rozbudową.
- Prowadzenie działalności w sferze zadań publicznych na rzecz osób, o których mowa w ust. 1 oraz ogółu społeczeństwa jest wyłączną działalnością Fundacji.
- Sfera zadań publicznych będąca przedmiotem działania Fundacji może być realizowana jako działalność nieodpłatna i odpłatna i obejmuje działalność pożytku publicznego w zakresie:
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
- działalności charytatywnej;
- ochrony i promocji zdrowia;
- działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
- nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
- krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
- przeciwdziałania patologiom społecznym;
- pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i zagranicą;
- promocji i organizacji wolontariatu;
- działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w zakresie określonym w pkt. a – j.
VIII
- Fundacja realizując swe cele:
- gromadzi środki finansowe i dobra materialne na swoje potrzeby;
- gromadzi i opracowuje informacje na temat najpilniejszych potrzeb społecznych i sposobów ich zaspokajania;
- organizuje i wspomaga wszelką działalność dobroczynną udzielając pomocy osobom potrzebującym i instytucjom współpracującym w zaspokajaniu tych potrzeb, a w szczególności:
- organizuje i wspomaga jadłodajnie dla ubogich oraz świetlice dla dzieci i młodzieży, szczególnie dla dzieci i młodzieży ze środowisk potrzebujących wsparcia;
- organizuje i wspomaga imprezy artystyczne, widowiskowe oraz turystyczne, szczególnie dla dzieci i młodzieży ze środowisk potrzebujących wsparcia;
- organizuje i wspomaga spotkania dobroczynne z okazji świąt, rocznic itp. szczególnie dla osób samotnych i potrzebujących pomocy;
- współpracuje z innymi organizacjami i instytucjami w kraju i za granicą;
- inicjuje inne formy działalności służące celom Fundacji.
- Dla osiągnięcia swych celów oraz zwiększenia dostępu do działalności dobroczynnej większego grona osób potrzebujących, Fundacja współpracuje ze Zgromadzeniem Sióstr św. Elżbiety. Prowincja Wrocławska wspiera jej działalność w zakresie niesienia pomocy najuboższym i pozostałych działań zbieżnych z celami Fundacji.
IX
- W celu prawidłowego i efektywnego funkcjonowania Fundacja może zatrudniać osoby do prowadzenia jej spraw oraz korzystać ze świadczeń wolontariuszy.
X
- Właściwym ministrem do sprawowania nadzoru nad zgodnością działania Fundacji z przepisami prawa i statutem ze względu na charakter i cele Fundacji jest Minister właściwy dla spraw zabezpieczenia społecznego.
ORGANY FUNDACJI
XI
- Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji
- Zarząd Fundacji
RADA FUNDACJI
XII
- Rada Fundacji jest kolegialnym organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z trzech do sześciu członków i jej kadencja trwa 3 lata. W skład rady mogą wchodzić Fundatorzy.
- Funkcję członka Rady można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy. Następnych członków Rady powołuje i odwołuje w każdym czasie Przełożona Prowincji Wrocławskiej Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje również w razie powołania członka Rady Fundacji za jego zgodą do Zarządu Fundacji, lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją.
- Rada Fundacji wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady. Rada Fundacji może wybrać zastępcę Przewodniczącego Rady.
- W posiedzeniach Rady Fundacji mogą uczestniczyć z głosem doradczym Fundatorzy, Przełożona Prowincji Wrocławskiej Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety oraz inne zaproszone osoby.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie ani ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- Członkowie Rady Fundacji:
- nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
- pełnią swoje funkcje honorowo – bez pobierania wynagrodzenia i zwrotu uzasadnionych kosztów.
XIII
- Rada Fundacji zbiera się, co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora, zgłoszony na piśmie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
XIV
- Do zadań rady Fundacji należy w szczególności:
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu.
- podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia.
- ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium.
- kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji.
- nadzór nad działalnością Fundacji.
- podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji.
- Rada Fundacji może ustalić medale honorowe i inne wyróżnienia oraz nagrody, które będą przyznawane osobom fizycznym, osobom prawym i innym jednostkom organizacyjnym zasłużonym dla rozwoju działalności Fundacji.
- Rada Fundacji określa zasady wpisywania do księgi Donatorów i zasady wyróżniania osób i organizacji, o których mowa w ust. 2.
XV
- Rada Fundacji w celu wykonywania swych zadań jest uprawniona do:
- żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji.
- dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
ZARZĄD FUNDACJI
XVI
- Zarząd Fundacji składa się z 1 do 3 osób w tym Prezesa Zarządu powoływanych przez Radę Fundacji na 3 letnią kadencję. Co najmniej jeden członek Zarządu powinien być członkiem Zgromadzenia Sióstr św. Elżbiety – Prowincji Wrocławskiej lub osobą wskazaną przez odpowiednie władze w/w Zgromadzenia.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Rada Fundacji powołuje odrębną uchwałą Prezesa Zarządu.
- Zarząd Fundacji w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji.
- W skład zarządu może wchodzić Fundator.
- Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek śmierci, długotrwałej choroby uniemożliwiającej udział w pracach Zarządu przez okres 6 miesięcy, zrzeczenie się członkostwa lub odwołania.
XVII
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań zarządu należy w szczególności:
- uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych.
- uchwalanie regulaminów,
- sprawowanie Zarządu majątkiem Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wielkości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inną fundacją oraz likwidacji Fundacji.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał – zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu.
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu. W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć członkowie Rady Fundacji oraz inne zaproszone osoby z głosem doradczym.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
- Zarząd, co roku, do dnia 30 czerwca, zobowiązany jest przekładać Radzie Fundacji Roczne Sprawozdanie z działalności Fundacji.
SPOSÓB REPREZENTACJI
XVIII
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Zarządu, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Oświadczenie woli w imieniu Fundacji rodzące zobowiązania Fundacji na kwotę powyżej 5 000,00 zł. (słownie: pięć tysięcy zł), składa dwóch Członków Zarządu, w tym Prezes Zarządu.
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
XIX
- Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 2.500,00 zł. (dwa tysiące pięćset złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
- Fundacja może gromadzić swoje fundusze w walucie polskiej oraz w walutach obcych we właściwych bankach zgodnie z przepisami polskiego prawa dewizowego.
XX
- Dochody Fundacji pochodzić mogą z:
- darowizn, spadków, zapisów;
- dotacji i subwencji osób prawnych;
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
- dochodów z majątku Fundacji;
- odpłatnej działalności pożytku publicznego;
- nawiązek zasądzanych na cel społeczny przez Sądy;
- odsetek bankowych.
XXI
- Dochody pochodzące z subwencji, spadków, darowizn i zapisów są przeznaczone wyłącznie na realizację celów Fundacji, o ile Ofiarodawcy nie postanowili inaczej. Postanowienia Ofiarodawców nie mogą być sprzeczne z celami statutowymi Fundacji.
- Osoby fizyczne i prawne, które dokonują na rzecz Fundacji darowizny lub subwencji jednorazowej lub łącznej w kwocie przekraczającej 10.000,00 zł. uzyskują tytuł Sponsora Fundacji.
- W sprawach dotyczących przyjęcia darowizn i dziedziczenia, oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
XXII
- W przypadku powołania fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa ewentualne długi spadkowe.
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i księgi rachunkowe na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Fundacja sporządza roczne sprawozdanie merytoryczne ze swojej działalności oraz podaje je do publicznej wiadomości w sposób umożliwiający zapoznanie się z tym sprawozdaniem przez zainteresowane podmioty.
- Fundacja przekazuje roczne sprawozdanie ze swej działalności ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.
XXIII
- W celu zapewnienia przejrzystości działania Fundacji, a w szczególności jej gospodarki finansowej zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Rady Fundacji, członków zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz ich członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
- wykorzystywania majątku na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie jest bezpośrednio związane z wykonywaniem zadań statutowych Fundacji.
- kupowania na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie.
ZMIANA STATUTU
XXIV
- Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji za zgodą Zarządu Fundacji.
- Zmiana statutu nie może w istotny sposób zmieniać celu działania fundacji.
POŁĄCZENIE Z INNĄ FUNDACJĄ
XXV
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji
XXVI
- W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwa jest Rada Fundacji, przy czym jej decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zgody Zarządu Fundacji.
LIKWIDACJA FUNDACJI
XXVII
- Fundacja ulega likwidacji w razie wyczerpania celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji.
- Decyzję o likwidacji podejmuje Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zgody Zarządu Fundacji.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
XXVIII
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostaną przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz wskazanej działalności opiekuńczo-charytatywnej prowadzonej przez Zgromadzenie Sióstr św. Elżbiety Prowincja Wrocławska.
Wrocław, 2022.03.02
STATUT FUNDACJI DOBROCZYNNOŚCI > otwórz plik PDF